Om de vanligaste privata nyårslöftena är att börja träna eller sluta röka är vår gissning att ”bli mer strukturerad” finns med på topplistan över arbetsrelaterade årsmål. Vi hjälper gärna till med det vi kan, och du kan så klart sätta igång vilken vecka som helst. Här kommer våra och andras bästa tips för pengar-på-fredag-ordning-och-reda.
Göra eller planera?
Många känner säkert igen sig i att fastna i ett ständigt planerande. Vi avsätter tid i kalendern för att sortera i vad vi har att göra, planerar in tid för att genomföra uppgifterna, skriver att göra-listor som skiljer på vad vi ska göra direkt och vad vi får planera in senare… Det är så skönt att få skaffa sig en överblick över arbetets omfattning att vi ibland prioriterar det högre än att faktiskt få saker gjorda.
Tidspodden med Lena Lid Falkman och Petra Brask är en guldgruva för personlig utveckling på jobbet. Avsnittet om planeringstid hjälper oss att reda upp i det ständiga planerandet och ger oss tips som att:
- Flytta saker som tar mer än 20 minuter att genomföra från att göra-listan till kalendern.
- Saker som tar mindre än 20 minuter att genomföra görs mellan annan planerad tid, eller under planerad ”fixa-tid”.
- Ställa in kalendern som sin startvy. Då kan vi börja med en överblick över dagen hellre än att fastna i mejlkorgen.
Ta kontroll över inkorgen
- ”Usch, undrar hur många olästa mejl jag kommer ha när jag kommer tillbaka.”
- ”Nu får man väl sitta hela första veckan och bara försöka komma ikapp med inkorgen.”
- ”Kan man bara strunta i att läsa alla olästa mejl och radera dem istället?”
- Ställ in regler som automatiskt sorterar dina inkommande mejl. Det underlättar för dig att prioritera med mindre stress.
- Välj ibland att ta ett snabbt uppsamlingsmöte där ni stämmer av läget. Visst är det bra att inte boka upp för mycket arbetstid till möten, men att flera personer ska läsa långa mejltrådar mellan varandra tar ofta längre tid än man tror.
Strukturerade och effektfulla möten
- Vår guide om hur du bemöter olika personligheter i möten gör dig till en bättre moderator under diskussioner.
- Läs vårt blogginlägg om att leda effektiva möten.
- I ett annat blogginlägg hittar du ännu fler tips för dig som specifikt leder möten på distans.