Oavsett om du är helt ny eller har skaffat dig erfarenhet inom området ledarskap på distans finns några vanliga misstag vi vill uppmärksamma dig på. I texten använder vi ordet chef. Innehållet riktar sig dock lika mycket till dig som har en liknande ledande position, till exempel projektledare.
1. Chefen lägger sig i detaljer
Den som precis ska börja leda på distans gör rätt i att direkt inse en sak. Det är lika bra att släppa på ditt eventuella kontrollbehov.
En petig chef är knappast uppskattad någonstans, och det är än svårare att komma undan om man leder på distans. När ni träffas på plats kan du kanske maskera ditt kontrollbehov när du smiter förbi i korridoren genom att ställa dina frågor till synes avslappnat, som något du bara kommer på i stunden. Ringer du upp medarbetaren med en detaljfråga kommer det i många fall upplevas väl övervakade. En chef ska ha koll – inte kontrollera.
2. Chefen låter medarbetarna leda sig själva i för stor utsträckning
Misstag nummer två är raka motsatsen till det första misstaget, nämligen att inte lägga sig i alls. Medarbetare som arbetar på distans är vana, eller vänjer sig, vid att leda sig själv i stor utsträckning. Det betyder inte att du som chef är överflödig!
Medarbetare uppskattar ofta när de upplever att chefen är mer intresserad av att jobbet blir gjort på ett bra sätt än exakt hur det blir gjort. Att som chef låta medarbetare lägga upp sitt arbete som de själva vill är därför positivt. Att som chef inte erbjuda stöttning, vara bollplank och regelbundet ge konkret feedback är däremot ett misstag. Det är så du som chef bidrar till att medarbetarna känner sig uppskattade, tar bra beslut på egen hand och fortsätter utvecklas.
3. Chefen hör bara av sig när det finns något att ta tag i
I ett tidigare blogginlägg delar vår operativa chef Jonas med sig av sina tips för att leda på distans. Hans medarbetare är Welingos förändringsledare, som oftast är på resande fot för att träffa våra kunder. Jonas nämner out of sight, out of mind som en fara inom ledarskap på distans, alltså att det är lätt att glömma bort en medarbetare man inte träffar på ett kontor dagligen.
En följdeffekt kan vara att chefen bara hör av sig när det hänt något som påkallar uppmärksamheten till medarbetaren (in sight, in mind om vi så vill). Chefen ser till exempel en påminnelse i sin kalender om månadsavstämning, eller en kund hör av sig med feedback.
– – –
Så hur navigerar man då mellan dessa fallgropar? Vad är ett bra sätt att leda på distans? Var lugn bara, vi har en hel guide på ämnet. Du hittar den här.