Varför söker så många på ”Vad får en chef inte göra”?

Ledarskap Av

Vad får man inte göra som chef? Det är en av de vanligaste sökningarna på Google bland besökare som hittar till oss. (Du är kanske en av dem – hej!) Jag kan inte helt sätta fingret på varför, men visst låter det ganska roligt…? Eller är det bara i min hjärna?

Kanske finns det olika intentioner bakom sökningen. Är någon ute efter vilka lagstadgade rättigheter medarbetare har som en chef inte får neka? Då hittar man antagligen bäst svar hos till exempel Försäkringskassan. Vi som utbildar inom kommunikation och ledarskap tänker i delvis andra banor. Det här är vår lista på tre saker du absolut inte får göra som chef.

 

”Jag lägger inte tid på att ge medarbetarna massa positiv feedback. Då kommer de bara förvänta sig saker i lönesamtalet som jag inte kan möta.”

 

Bara ge feedback när något är fel

En gång hörde jag några chefer diskutera positiv feedback med varandra. En av dem, som jag i övrigt uppfattade som en vettig person, sa: ”Jag lägger inte tid på att ge medarbetarna massa positiv feedback. Då kommer de bara förvänta sig saker i lönesamtalet som jag inte kan möta.”

Okej, så här ligger det till: att du ger positiv feedback när dina medarbetare gör bra saker bygger förtroende. Det gör att du kan ge dem konstruktiv feedback när något behöver förbättras, och de vet att du inte säger det för att peka ut fel utan för att du vill dem väl.

Så förutom att det är snällt (!) att ge positiv feedback då och då, är det också nödvändigt att göra det. Nödvändigt om du vill att din konstruktiva feedback ska tas emot utifrån ett perspektiv av ”Jag vet att min chef vill mig väl, så även om det gör lite ont att få höra vad jag gjort fel så vet jag att det finns en poäng med att jag får feedbacken”.

Betyder det en större risk att medarbetarna tar med sig orimliga förväntningar till lönesamtalet? Inte om du ger både positiv och konstruktiv feedback som är konkret och relevant.

 

Säga något av de skräckexempel vi hört

Vi säger sällan att det finns förbud på specifika formuleringar. Du har mer att vinna på att bli medveten om hur dina återkommande kommunikationsmönster uppfattas än att oroa dig för om du råkar nämna ett ”förbjudet” ord en enstaka gång.

Men för ett tag sedan satt vi på kontoret och kom in på osmarta kommentarer vi hört från tidigare chefer. Formuleringar som kom upp då, som ”Det här ska jag egentligen inte säga, men det får stanna mellan oss…” eller ”Det gjorde du bra, men…” – de vill vi faktiskt säga ett bestämt nej till. Säg inte så. Punkt.

Vi samlade skräckexemplen i ett blogginlägg och lade till formuleringar vi rekommenderar istället.

 

 

Endast fokusera på arbetsuppgifter

Den kortaste beskrivningen av vad en chef ansvarar för brukar lyda att hen ska leda och fördela arbetet. Men en chef som tänker att det bara innefattar en fördelning av arbetsuppgifter inom den absoluta kärnverksamheten tolkar formuleringen för snävt.

För att arbetet ska utföras med bra resultat behöver en chef också prioritera aktiviteter som syftar till att skapa god kommunikation inom gruppen. Team som kommunicerar väl har nämligen visat sig vara mer framgångsrika än andra team. Anledningen? De känner sig trygga i att ta hjälp av varandra och kan prata om problem som ett tillfälle för lärdomar.

Det krävs återkommande reflektioner, diskussioner och träning i att kommunicera på ett sätt som får alla gruppens individer att må och prestera bra. En chef kan med andra ord inte tro att sådana aktiviteter är en syssla man kan unna sig när det är lugnt på andra fronter, men prioritera bort vid andra tillfällen. En sådan chef kommer inte vara speciellt framgångsrik i sitt arbete med att leda teamet.

Passar någon av beskrivningarna in på hur du själv ibland agerar som chef? Då kan vi i alla fall gratulera till att du verkar ha självinsikt! Det är en mycket bra egenskap för att kunna utvecklas. Vi tränar ledarskap med alla möjliga typer av chefer, både de som är väl medvetna om vad de behöver hjälp med och de som behövt mer stöttning i att se fler perspektiv.

Kontakta mig

Porträttbild, Maria Backsell, Welingo

Maria Backsell, utvecklingschef

Kontakta säljare