I ett webbinarium om presentationsteknik delade vår retorikexpert Isabella med sig av några av de tips hon ger under retorikutbildningar. Det kom in fler bra frågor än vi hann med under halvtimmen, och vi bad istället Isabella om en kort intervju för att besvara frågorna. De frågor som fick svar under webbinariet hittar du i ett tidigare blogginlägg.
Hur säkrar man att man får med både de som sitter i rummet och de som anslutit digitalt i hybridmöten?
Hybridmöten är – helt ärligt – lite krångligare. Du kommer inte få med alla lika bra som om ni hade ett fysiskt eller ett digitalt möte. På Welingo har vi valt att köra helt digitalt under de möten där vi vet att några är på kontoret och några är hemma.
Jag skulle ändå säga att det vanligaste problemet med hybridmöten är att de som är med digitalt får mindre uppmärksamhet än att de som är med fysiskt. Speciellt om du som mötesledare är med fysiskt är det lätt att fokusera på de som finns i samma rum.
Rikta gärna blicken mot kameran ibland när du pratar, så att de som är med digitalt upplever att de får ögonkontakt med dig. När någon av dem pratar tittar du in i kameran och visar att du lyssnar med hjälp av nickningar. Rikta ibland frågor direkt till de digitala deltagarna: ”Ni som är med digitalt, vad säger ni?” eller ”Karin, du är med digitalt. Vill du dela med dig av en reflektion?”
Situation: Stor publik, föredrag hela dagen. Jag har en presentation efter lunch när alla är trötta. Hur får jag deltagarna att behålla uppmärksamheten?
Jag tar definitivt hänsyn till tidpunkten för en presentation i min planering. Är den direkt efter lunch är jag noggrannare än vanligt med att få in fler tillfällen där publiken är delaktig, till exempel quiz via Mentimeter eller Kahoot, eller att de får diskutera en given fråga med stolsgrannen i ett par minuter. Givetvis stående, inte sittande!
Jag vill också tipsa dig om att försöka bygga din presentation på ett annat sätt än vad de andra föredragshållarna kanske gör. Om du misstänker att de kör klassiska föreläsningar, kan du till exempel göra något i intervjuform? Ett upplägg där du pratar max 5 minuter i taget innan publiken gör en kort fysisk aktivitet?
När man märker under en presentation att man har en trött publik – några tips på att få uppsving?
Några grejer som jag brukar slänga in spontant om jag märker att deltagarna är trötta:
- Byta platser. De får både röra sig och någon ny att prata med.
- De får intervjua varandra i par. Antingen skriver jag upp några frågor på en tavla eller så låter jag dem styra intervjun själva.
- Jag skriver upp en reflektionsfråga om de ska fundera ut ett svar på medan de promenerar runt huset eller kontoret.
Hur tänker du kring mängd information på varje PowerPoint-bild? Bästa tipset för att hålla det tydligt?
Vad gäller mängden information:
- Håll mängden till som mest några få stödord eller korta meningar.
- Även om det är svårt att ge ett exakt svar på hur många listpunkter som är för många på en bild, så är du ute på väldigt tunn is om du börjar komma upp i 8–10 punkter. 3–5 punkter är lättast att komma ihåg.
- Är du osäker på om du har för många meningar på en bild – dela upp dem på två bilder.
- Ett extra tips om du delar upp information på två bilder är att använda supertydliga rubriker som visar att du ger information i två delar, till exempel Projektets tidslinje 1/2 och Projektets tidslinje 2/2.
För tydlighet:
- Undvik att bland olika typer av information på samma bild. Ha till exempel en bild för siffrorna och en bild för beslutet.
- Klicka fram en del av informationen i taget hellre än att visa allt samtidigt.
- När du har bytt bild, läs antingen exakt samma sak som står på bilden högt eller var tyst så åhörarna får läsa själva. Undvik att börja prata samtidigt som de läser på bilden.
- Använd gärna en bild med rubriken Sammanfattning och några stödord du vill lyfta i slutet. Supertydligt. Under längre presentationer kan du lägga på bilder med rubriken Delsammanfattning.