Tänk dig en verklig situation där du som chef eller ledare utövar vad du själv tycker är ett bra ledarskap. Vad gör du i den situationen? Tänk dig också en verklig situation där du varit trött eller stressad samtidigt som du utövat ledarskap. Vad gör du i den situationen?
Exemplet Doris
Låt mig komplettera med ett exempel på något jag och mina kollegor har noterat vid flera tillfällen. För enkelhetens skull ger jag personerna i exemplet namn: du kommer möta Adam, Berit, Cesar och Doris.
Doris är en intern samtalscoach, alltså en person med ansvar för att utveckla avdelningens kundbemötande. Det betyder att Doris ger sina kollegor feedback i individuella coachingpass. Under ett coachingpass ställer Doris frågor till sin kollega Cesar – bra frågor som får Cesar att reflektera och själv hitta sina svar på vad han behöver träna på för att ge ett ännu bättre bemötande till kunderna.
På väg till nästa coachingpass, med Berit, stoppas Doris i korridoren av Adam. Adam har precis avslutat ett tufft samtal med en arg kund. Han uttrycker att han inte känner för att prata med fler kunder idag. Hade Doris utövat ett coachande ledarskap hade hon ställt frågor som ledde till att Adam själv kunde komma fram till hur han ska göra för att släppa händelsen. Istället ger Doris Adam rådet att sätta sig ned i några minuter och ta kopp kaffe, innan hon skyndar vidare till sitt möte med Berit. Doris utövar alltså ett ledarskap i den här situationen som skiljer sig från hur hon annars beter sig.
Gör rätt i fler situationer
Tillbaka till dig som ledare – vad gör du när du är trött, stressad och blir stoppad i korridoren av din medarbetare? Talar du om för personen hur den ska lösa uppgiften? Säger du hurtigt ”Det fixar du!” och ger medarbetaren en uppmuntrande klapp på axeln innan du smiter vidare? Det behöver i sig inte vara fel, men du behöver vara medveten om att du just där och då inte utövar ett coachande ledarskap.
Det mest utvecklande är inte alltid att lära sig något nytt. Det mest utvecklande kan lika gärna vara att ta det du redan gör bra och träna på att använda det i flera situationer. Är det ett coachande ledarskap du vill utöva i flera situationer? Då ska du träna på att ställa frågor till dina medarbetare, även i de situationer där du helst skulle ge ett snabbt svar och gå vidare på nästa uppgift.
Ett hurtigt ”Det fixar du!” kan vara uppiggande. För att utöva ett coachande ledarskap behöver du också ställa frågor.
Nästa träningstillfälle
Hur ska Doris i exempel ovan träna vidare? Nästa gång hon hamnar i en liknande situation med Adam kan hon fråga ”Om du skulle lyfta fram en sak som du gjorde bra i samtalet med den arga kunden, vad skulle du säga då?”. Hon kan också fråga ”Vad behöver du göra nu för att kunna ge nästa kund ett bra bemötande?”. Frågorna låter Adam själv reflektera över vad han lärt sig med hjälp av det tuffa samtalet.
Till sist, för att bli den ledare du vill vara även när du är stressad: i vilken situation kommer du träna den här veckan?
Efter att i över tjugo år utbildat i och förespråkat ett coachande ledarskap tyckte vi att det var dags för en guide som förklarar vad det är vi gillar så mycket. Du hittar guiden här!