Med jämna mellanrum hör vi om undersökningar som visar att människor är mer rädda för att prata inför publik än för att dö. Visst låter det dramatiskt? Men den som någon gång hållit ett föredrag framför ett gäng gäspande och ointresserade ansiktsuttryck, kan säkerligen i just den stunden vara benägen att hålla med.
Det som är mest synd med att så många skräms av att prata inför publik, är att det finns massor av tips för att bli mer bekväm. Oavsett i vilken roll du har som talare, föredragshållare eller utbildare. Kan vi få deltagarna att sitta framåtlutande och nyfiket nickande, istället för gäspande och med ointresserade ansiktsuttryck, känns det där med att prata inför en publik kanske inte så illa trots allt.
När det kommer till variation är det inte uttrycket less is more som gäller. Less is a bore!
Aktiva utbildningar
När vi håller utbildningar för deltagare som själva ska utbilda eller leda möten är en av de vanligaste aha-upplevelserna: jag ska sluta hålla en monolog. Många inser hur låsta de är till sin förberedda powerpointpresentation. Insikten om att jag har använt exakt samma formuleringar mina senaste femtio utbildningar är inte så rolig… Det leder inte bara till att vi får ett rum med deltagare som nästan somnar av uttråkning. Utbildarna själva skulle också gärna ta sig en tupplur för att slippa höra sin egen, tjatiga röst.
För att aktivera deltagarna kan du:
- Låta deltagarna prata i par eller i små grupper runt ett bord.
- Ställa frågor till deltagarna.
- Be deltagarna berätta egna exempel.
- Låta deltagarna själva skriva upp stödord från sina diskussioner på affischer och sätta upp dem.
Kort sagt, gör allt du kommer på för att skapa aktiva utbildningar! När du delegerar en del av utbildningen till dina deltagare så kommer de lära sig mer, och du kommer ha roligare under tiden.
Ställ frågor under utbildningarna
Ett säkert sätt för att engagera deltagare mer är att ställa frågor till dem. Träna på att ställa frågor för att stämma av om deltagarna hänger med, till exempel ”Är ni med så långt?”, ”Är det tydligt?” och ”Vill ni att jag utvecklar något av det vi pratat om?”. Träna också på att ställa frågor som får deltagarna att reflektera själva, till exempel: ”Vad tänker ni kring det jag sagt?”, ”hur kan ni använda det här i ert arbete?” eller ”Vad av detta tycker ni är mest intressant?”.
Läs också: 3 utvecklande gruppaktiviteter som passar i hybridmöten (blogginlägg)
Variation
En deltagare kan verka uttråkad när den i själva verket bara försöker koncentrera sig på vad som sägs. Alla föredrar vi att lära oss på olika sätt, så sträva efter att variera dig i dina utbildningar och möten för att få med så många deltagare som möjligt:
- Visa filmklipp och bilder.
- Lägg ut produkten du pratar om på borden.
- Gör övningar där deltagarna får röra på sig.
- Låt deltagarna reflektera i par.
- Berätta en historia för deltagarna.
När det kommer till variation är det inte uttrycket less is more som gäller, less is a bore!
Utbildarna på IT-företaget CAB har stenkoll på dessa och en massa andra tips, där jobbar de nämligen regelbundet med uppföljning och feedback. Läs mer om CABs arbete med att kvalitetssäkra sina utbildningar i vårt case.
(Für alle = tyska för ”för alla”. Både namnet på Tysklands låtbidrag i Eurovision Song Contest 1985 och ett uttryck som komikern Peter Wahlbeck använt för att sätta namn på flera av sina produktioner under 90- och 00-talet. Vi tycker att det är dags för uttrycket att göra en comeback. Für alle für alle, helt enkelt!)