Den viktigaste delen för att lyckas i din försäljning är att våga ställa frågor när du träffar kunder. Att ta ett initiativ är första steget till att kunna lösa kundens problem och göra denne nöjdare. Initiativ innebär i all enkelhet att informera om produkter eller tjänster ni erbjuder, att erbjuda en alternativ lösning för kunden eller att agera på en köpsignal från kunden.
Det du inte känner till vet du inte om att du vill ha
Kommer du ihåg när du fick ett riktigt ha-begär senast? Kanske över en cool teknisk pryl, en ny inredningsdetalj eller den senaste modellen av din smarta telefon. Kanske var det till och med så att ha-begäret uppstod i samma sekund som du fick reda på att produkten existerade…?
Är du också medveten om att du kan skapa denna köplust hos era kunder genom att informera dem om vad som finns tillgängligt? Det kan du göra när du hör kunden säga något eller ser kunden göra något som passar in på era lösningar:
”Jag är ju en riktig tekniknörd, jag älskar nya saker!”, säger kunden.
”Vi har ett abonnemang där det ingår uppdatering av hårdvara så fort det släpps en ny modell”, berättar du.
Vem ska ha vad?
Så när dina kunder känner intresse för att skaffa sig något nytt börjar de säkert fundera kring sina behov, vad de är beredda att betala och produktens egenskaper. De börjar söka information eller frågar er som arbetar i butiken om hjälp.
Vilka lösningar som passar deras behov kan bara kunden som kan svara på. Så både dina kunder och du som arbetar med kundbemötande behöver ställa frågor till varandra för att hitta rätt.
- Vad ska du använda produkten till?
- När kommer du använda den?
- Vill du att jag visar dig hur den fungerar?
Det är först när du lyckas lösa ett problem för kunden och hittar en prisnivå kunden är villig att betala, som det blir affär.
Några som blivit riktigt duktiga på att ställa frågor i sina kundmöten är NetOnNet. Läs mer om hur de på så sätt lyckades öka försäljningen – och sin kundnöjdhet! – i vårt case.