De flesta möter kunder varje dag. Det sker över telefon, i personliga möten, via mejl eller i sociala medier. Frågan är om vi är medvetna om hur mycket kommunikation kan påverka dialogen, och inte minst, kundens beslut? I det här inlägget går vi igenom vad ett optimalt kundbemötande innehåller.
Det handlar både om vad du säger och hur du säger det
Röstläge, tonfall och tempo är saker som påverkar vilken matchning du får med din kund. Om du är skicklig på att möta din kunds beteende får ni en bättre kontakt. Använder du dessutom rätt ordval kan du framkalla vissa känslor och skapa den kommunikation du önskar.
Vad som är ett optimalt kundbemötande kan variera
Det är viktigt att möta individen i situationen du hamnar i, lyssna in och styra ditt beteende utifrån verkligheten. När du går in i ett möte eller samtal behöver du därför vara uppmärksam och inlyssnande. Du ska vara så medveten om ditt beteende att du kan ändra det beroende på kunden.
Ändra strukturen efter samtalets karaktär
Alla människor beter sig olika i olika situationer. När du sitter i ett samtal med en kund använder du medvetet en struktur beroende på hur personen beter sig. Till exempel, om kunden är arg behöver du använda ett tydligt och lösningsfokuserat sätt att leda samtalet. Är du däremot för positiv kan kunden uppleva dig som nonchalant och att du inte har förståelse för dennes känsla och upplevelse.
Läs mer: Du är anledningen till varför kundservice går dåligt
Du skapar ett optimalt kundbemötande med ett öppet sinne
Det är lätt att falla in i gamla mönster. Har du träffat eller samtalat med samma typ av person med liknande problem flera gånger kanske du beter dig som du alltid ha gjort. Men där tänker du fel. Bortse från erfarenheter och gå alltid in i nya samtal med ett öppet sinne där informationen i samtalet får styra dig. Tycker du det är svårt? Testa att använda öppna frågor, så blir det lite lättare.
Lycka till!
Läs mer: Guiden Så omvandlar du uppsatta mål till faktiska beteenden