Vi är de första att skriva under på att ordval kan göra en stor skillnad. Det är viktigt att reflektera kring vilka ord vi använder.
Livet kan beskrivas som en blomma (Lex Ace of Base) eller som en berg- och dalbana (Lex Ronan Keating). Det kan ge viss skillnad i hur vi ser på livet beroende på vilken metafor vi använder.
Kundbemötande
Ett ord vi tycker är lite extra intressant att reflektera kring är ordet kund. Speciellt i verksamheter där begrepp som medlemmar, användare eller invånare gärna tar dess plats istället. Det finns givetvis flertalet goda anledningar att till exempel använda ordet invånare i offentligt finansierade verksamheter. Men under utbildningar får vi ibland höra en annan intressant aspekt på det hela från deltagare:
”Invånarna är ju precis som kunder i en butik, de vill ha bra service.”
Bemötande
Spännande, vad säger vi med den meningen egentligen? Om vi tänker på invånare som kunder ibland, gör det att vi medvetet eller omedvetet agerar mer serviceinriktat? I så fall – låt oss tänka på invånarna som kunder ibland! Kan ett möte, reflektioner och diskussioner ge oss nya idéer kring hur vi ska bemöta dem bara för att vi byter ut ett ord? Hur skulle vi bete oss om vi var säljare och invånarna kunder?
Utveckla verksamheten
Östersunds kommuns kundcenter har inga kunder. Däremot jobbar de med sitt bemötande och sin mentala inställning till invånarna som om de vore deras kunder. Så ger de också kommunens invånare ett grymt mottagande när de ringer in. Läs mer i vårt case!