Case: Ängelholms kommun

Kommunikationskunskap

Ladda ner case

Långsiktiga resultat i kundbemötandet på Ängelholms kommun

Bakgrund

Kundtjänsten på Ängelholms kommun hade tidigare gått på utbildningar i bemötande som fungerade som inspiration för en kort stund, men som inte gav långsiktiga resultat. Avdelningen sökte därför en samarbetspartner som kunde hjälpa till med att skapa ett kundbemötande som håller hög kvalitet över en längre tid.

Vi har haft en del bemötandeutbildningar som fungerat som inspiration, men som inte gav någonting i längden. Det var här Welingo kom in i bilden.

Maria Sjödin Nilsson Kundtjänstchef, Ängelholms kommun

Samarbetet i korthet

  • Utbildning för medarbetare i kundkommunikation för fysiska möten och telefonsamtal
  • Individuell coaching av medarbetare
  • Samtalscoachutbildning för utvalda medarbetare

 

Resultat

Maria Sjödin Nilsson, kundtjänstchef på Ängelholms kommun, beskriver de förändringar hon ser på avdelningen och hos medarbetarna:

  • Handläggarna har blivit säkrare i sin roll att leda, hantera och avsluta samtal.
  • Coachutbildade medarbetare ger en bättre användning av resurser. De kan träna kollegorna utan att be behöver tas ut från det dagliga arbetet och nya medarbetare kan börja tränas direkt.
  • Ängelholms kommun placerade sig topp 5 i den nationella mätningen Kommunens Kvalitet i Korthet (KKIK).

Fler kundcase

Se alla